Posted in Miscellaneous

The Confidant — Me??

INFJ – The “Confidant”

INFJs, making up an estimated 1% of all people, are the most rare type (males even more so). They are introspective, caring, sensitive, gentle and complex people that strive for peace and derive satisfaction from helping others. INFJs are highly intuitive, empathetic and dedicated listeners. These traits tend to act as a “tell me what’s wrong” sign on their forehead, hence the nicknames Confidant, Counselor or Empath. INFJs are intensely private and deeply committed to their beliefs.

Introverted (I)

Introversion is a preference to focus on the world inside the self. Introverts tend to be quiet, peaceful and deliberate and are not attracted to social interactions. They prefer activities they can do alone or with one other close friend, activities such as reading, writing, thinking, and inventing. Introverts find social gatherings draining.

Introvert Characteristics:
* Energized by time alone
* Private
* Keeps to self
* Quiet
* Deliberate
* Internally aware
* Fewer friends
* Prefer smaller groups
* Independent
* Not socially inclined
* Enjoys solitude
* Thinks before speaking

Intuition (N)

Intuition refers to how people process data. Intuitive people focus on the future and the possibilities. They process information through patterns and impressions. They read between the lines, they are abstract thinkers.

Intuitive Characteristics:
* Future-focused
* Sees possibilities
* Inventive
* Imaginitive
* Deep
* Abstract
* Idealistic
* Complicated
* Theoretical

Feeling (F)

Feeling refers to how people make decisions. Feeling people are subjective and make decisions based on principles and values. They are ruled by their heart instead of their head. Feeling people judge situations and others based on feelings and extenuating circumstances.

Feeling Characteristics:
* Decides with heart
* Dislikes conflict
* Passionate
* Driven by emotion
* Gentle
* Easily hurt
* Empathetic
* Caring of others
* Warm

Judging (J)

Judging is the preference outwardly displayed. Judging does not mean “judgmental”. Judging people like order, organization and think sequentially. They like to have things planned and settled. Judging people seek closure.

Judging Characteristics:
* Decisive
* Controlled
* Good at finishing
* Organized
* Structured
* Scheduled
* Quick at tasks
* Responsible
* Likes closure
* Makes plans

Expert Quotes About the INFJ :

“INFJs are gentle, caring, complex and highly intuitive individuals. Artistic and creative, they live in a world of hidden meanings and possibilities. Only one percent of the population has an INFJ Personality Type, making it the most rare of all the types.”
– Portrait of an INFJ (The Personality Page)

“INFJs enjoy a greater clarity of perception of inner, unconscious processes than all but their INTJ cousins. Just as SP types commune with the object and “live in the here and now” of the physical world, INFJs readily grasp the hidden psychological stimuli behind the more observable dynamics of behavior and affect.”
– INFJ Profile (TypeLogic)

“creative, smart, focus on fantasy more than reality, attracted to sad things, fears doing the wrong thing, observer, avoidant…”
– INFJ Jung Type Descriptions (similarminds.com)

“…desire to contribute to the welfare of others and genuinely enjoy helping their companions. Although
Counsleors tend to be private, sensitive people, and are not generally visible leaders, they nevertheless work quite intensely with those close to them, quietly exerting their influence behind the scenes…”
– The Portrait of the Counselor Idealist (Keirsey)

“INFJs tend to be devoted to what they believe in and seek work where their needs, values, and ideals can be deeply engaged. They move on the wave of their inspirations and are determined to see that their values are worked out in their lives. They will work toward their goals individually and, when needed, will put together a team of other highly dedicated people like themselves.”
– INFJ – The Mystic (Lifexplore)

Sumber : mypersonality.info

Saya pernah punya dan baca buku berjudul ‘I love me’ (sekarang gak tau buku itu udah ke mana), lupa yang nulisnya siapa – yang jelas penulis dari luar negri. Di belakangnya ada testimoni dari Nick Carter ‘Backstreet Boys’ (kalo ini malah inget :p ), bahwa mengenal dan mencintai diri sendiri itu sangat penting. Sebab dengan menerima dan mencintai diri sendiri apa adanya, kita akan bersemangat dan dapat mengembangkan diri untuk menjadi orang yang berguna. Bayangkan bila seseorang hanya mengandalkan fisiknya, ketika terjadi sesuatu (kecelakaan misalnya) yang merusak fisiknya maka hilanglah segalanya bagi dia. Tentu berbeda bila ia merasa apa yang ada di dalam dirinya adalah yang terpenting dan tak akan berubah sampai kapanpun walau apapun yang terjadi, kecuali dia sendiri yang mengubah.

Berarti, kecintaan pada diri sendiri alias narsis gak ada salahnya – malah bagus, selama gak merasa lebih ‘tinggi’ dari orang lain. Sebab semua orang sama,pasti memiliki kelebihan dan kekurangan – hanya saja apa kelebihan dan apa kekurangannya itu yang berbeda-beda.
Mengenal diri sendiri akan bikin kita lebih memahami apa saja potensi yang bisa dikembangkan untuk kemudian dimanfaatkan dan disyukuri, serta apa saja kekurangan yang sebisa mungkin dikendalikan supaya gak merugikan orang.

Click to view my Personality Profile page

Secara umum, teman-teman yang sudah cukup lama kenal pada bilang saya termasuk orang yang idealis, gak mau cari masalah (ya…gak dicari aja masalah udah datang sendiri,ngapain dicari lagi?), sabar, pendiam, tukang ngelamun, pendengar yang baik (tapi belum tentu ngasih solusi😀 ), dan easy going. Dan ada seseorang yang bilang : unik. Heh? apa begitu jarang orang yang sifatnya kayak saya??
Tapi waktu saya nyoba tes di mypersonality.info, … baru terpikir mungkin ada benernya juga. Kepribadian saya ‘INFJ’ atau yang singkatnya dapat diartikan sebagai ‘penyendiri,pengkhayal,perasa,dan terstruktur’ adalah tipe yang paling jarang: 1% dari seluruh orang di dunia. Itu berarti dari 100 orang hanya ada satu orang dengan kepribadian ini. Hohohoho…

Bisa dibilang juga, saya orang yang netral. Cenderung memandang masalah dari berbagai sisi, dan berusaha mengurai benang kusut masalah yang sesungguhnya berawal dari kesalahpahaman. Akibatnya, terkadang saya gak bisa memilih satu pihak untuk diikuti sepenuhnya, karena saya rasa gak ada yang salah.
Maybe that’s why sometimes I feel lonely on somewhere I belong.

… aih, jadi keenakan curhat. Gak pa-pa kali ya? That’s what blogs are for ^_^.

Intinya,.. narsis? why not?!

—–

Foto Nick didapet dari photobucket.com

4 thoughts on “The Confidant — Me??

  1. wah bener-bener tipikal cewek nih… introvert, intuisi, lebih maen perasaan, … dan suka men-judge… hehehe… tapi dengan kemampuan verbal yang cukup mengagumkan kok malah pendiam? … dari hasil kuisnya dengan kenyataannya cukup jauh berbeda… coba diulang deh, dengan menjawab sejujurnya, setenang mungkin, dan tanpa bertujuan mencari jawaban yang terbaik… soalnya kuis mypersonality.info ini sangat mendekati kenyataan hasilnya kalau kita menjawab dengan apa adanya…

  2. Hmm… ini keterangan dari mypersonality.info tentang kemampuan verbal/linguistic:

    People with Linguistic intelligence love and are talented with words. They enjoy reading, writing and learning languages. They have an ability to teach and explain things to others. They learn best by reading, taking notes and going to lectures.
    Common Characteristics :
    * Notices grammatical mistakes
    * Often speaks of what they have read
    * Likes to use “fancy” words
    * Loves word games
    * Cherishes their book collection
    * Easily remembers quotes and famous sayings
    * Likes puns and rhymes
    * Enjoys writing
    * Enjoys foreign language
    * Always enjoyed English class

    artinya kemampuan verbal ini bisa juga dibilang kemampuan bahasa, bukan kemampuan berbicara di depan umum. Jadi kayaknya gak ada hubungan dgn pendiam atau nggak deh…
    Saya rasa, yang bisa dihubungkan dgn kemampuan ‘berbicara’ adalah interpersonal yang lawannya intrapersonal. Kalau pendiam biasanya intrapersonal sedangkan supel biasanya interpersonal. Sesuai keterangan berikut :

    People with intrapersonal intelligence are adept at looking inward and figuring out their own feelings, motivations and goals. They are introspective and seek understanding. They are intuitive and typically introverted. They learn best independently.
    Common Characteristics :
    * Introverted
    * Prefers working alone
    * Philosophical
    * Self-aware
    * Perfectionistic
    * Often thinks of self-employment
    * Enjoys journaling
    * Intuitive
    * Independent
    * Spends time thinking and reflecting
    * Likes learning about self

    People with Interpersonal intelligence are good with people and thrive in social interactions. They are good at reading, empathize and understanding others. They are good at working with others and have many friends. They learn best through interaction and dialogue.
    Common Characteristics
    * Empathetic
    * Extraverted
    * Enjoy social events
    * Love groups and crowds
    * Enjoying teaching others
    * Have many friends
    * Enjoy team sports
    * Like to counsel others
    * Love meeting new people
    * Cooperative in groups
    * Sensitive to others’ moods

    nah, hasil tes saya menunjukkan kemampuan interpersonal cuma 40% dan intrapersonal 75%. Gak jauh berbeda kan dgn kenyataanya…?

  3. Salam, saya INFJ juga.. Kita langka ya?😀, sy dan teman sesama INFJ membuat blog khusus infj: planetinfj.wordpress.com, entah mengapa kami merasa ingin infj bisa lebih dimengerti..:).ditunggu ya hehe

Comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s